100 אלף כוורות יספקו 2900 טון דבש

אבי יעקב | צילום: אילן מאירי No Comments on 100 אלף כוורות יספקו 2900 טון דבש
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

לקראת ראש השנה מוסר הרצל אבידור, מנכ"ל מועצת הדבש, כי השנה יפחת ייצור הדבש המקומי ביחס לשנה שעברה ויגיע להיקף של כ- 2,900 טון דבש איכותי ישראלי המיוצר מכ- 100 אלף כוורות הפזורות ברחבי הארץ.

מגמת הירידה בהיקף ייצור הדבש מורגשת לאורך שלוש השנים האחרונות, כאשר הירידה מסתכמת בכ- 10%. גם בשנה שעברה הייתה ירידה בתפוקה על רקע מזג האוויר, אך התפוקה הייתה גדולה יותר והגיעה להיקף של כ- 3,000 טון דבש. בשנת 2012 הגיע היקף יצור הדבש לכ- 3,200 טון דבש.

מאחר ובמהלך מבצע "צוק איתן" נמנע מהדבוראים באזור עוטף עזה, להגיע לכוורות לאזורים שהוכרזו על ידי צה"ל כשטח צבאי סגור, עשרות כוורות נפגעו בירי פצמ"רים ורקטות ועקב אי יכולת לרדות דבש בתקופה זו מהכוורות שהוצבו בשטחי עוטף עזה, צפויה ירידה נוספת בהיקף ייצור הדבש ונזקים לדבוראים המוערכת בימים אלו על ידי שמאים.
הירידה הכללית בהיקף הייצור השנה, נובעת ממיעוט המשקעים בחורף האחרון ומפריחה מועטה בעיקר בקיץ. אגירת הדבש האביבי קטנה בעיקר בצפון הארץ והאגירה בקיץ הסתיימה מוקדם מהרגיל עקב הפריחה הדלילה. בנוסף, תופעת היעלמות הדבורים מתרחבת ונותנת אותותיה בשטח.

עוד אומר אבידור, כי צריכת הדבש בקרב הציבור הישראלי מסתכמת בכ- 4,000 טון דבש ובחגי תשרי ישווקו בישראל כ- 1,600 טון דבש שהם 40% מהביקוש הישראלי, בשווי כולל של כ-60 מיליון ₪ במונחי מחיר לצרכן. ישראלי ממוצע צורך בחודש תשרי כ- 200 גרם דבש בממוצע (לפי חישוב האוכלוסייה החוגגת את חגי תשרי). למרות הירידה המתמשכת בתפוקה, לא יהיה מחסור והפער בין הביקוש להיצע המקומי יכוסה באמצעות יבוא משלים על פי הסכמי הסחר עם האיחוד האירופי, ארה"ב ודרום אמריקה.
כאמור, לא צפויה עלייה במחיר הדבש והמחיר הקמעונאי הממוצע לצנצנת של 350 גרם (צנצנת דבש ממוצעת) יעמוד על כ- 20 ₪ כולל מע"מ (כ-17 ₪ ללא מע"מ).

אבידור מציין, כי דבורת הדבש אינה רק יצרנית דבש, אלא בעלת חשיבות אדירה עבור האדם, עקב היותה המאביקה המרכזית בטבע שאחראית להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים בעולם. בארץ תורמת דבורת הדבש באמצעות האבקת הגידולים לתל"ג החקלאי בישראל כ- 2.5 מיליארד שקלים בשנה.

בתוך כך, ממשיכים להתמודד בארץ ובעולם עם היעלמות של שליש מכמות הדבורים, תופעה היוצרת חשש גדול לעתיד יצור המזון בעולם ועתיד האנושות. בארצות המפותחות מסבסדות הממשלות באופן קבוע את ענף הדבש, בכדי לא ליצור מצב של מחסור במזון. גם בישראל מקדמת מועצת הדבש את המודעות לצורך שמירה על ענף גידול הדבורים ומעודדת נטיעות צופניות והרחבת שטחי המרעה בשיתוף קק"ל ובהקצאה שנתית של 100 אלף שתילים לנטיעה על ידי הדבוראים.

אבידור מציין, כי מנתוני השנה האחרונה ניכרת עלייה בצריכת הדבש, לא רק בחגי תשרי, אלא גם לאורך כל חודשי השנה ובעיקר בעונת החורף. נתון המצביע על עלייה במודעות לחשיבות צריכת הדבש כמקור חשוב למזון בריאות, וממליץ לרכוש דבש איכותי מתוצרת מכוורות ישראל, בכדי לתמוך בחקלאות ישראלית ולוודא, כי על צנצנת הדבש מודבק תו האיכות- "דבש איכות תוצרת ישראל" המאשר את היותו דבש איכות טבעי.

על פי נתוני מועצת הדבש, פועלים כיום בישראל כ- 500 דבוראים המטפלים במאה אלף כוורות הפזורות ברחבי הארץ, מתוכן מוצבות 60,000 כוורות באזורי גידול חקלאיים ומשמשות להאבקה.



0 תגובות